Barona etsi kesällä 2019 palvelukseensa näkemyksellistä mielikuvien ja markkinoinnillisen kokonaisuuden kehittäjää ja johtajaa, eli uutta #BaronaCMO:ta. Itse rekrytoinnin ohella tavoitteena oli vaikuttaa Baronan brändiin liittyviin mielikuviin.

BaronaCMO-kampanjan_case-video_master

Videolla Baronan toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen kertoo kampanjan tavoitteista ja onnistumisesta. Mukana myös tuore CMO Aarne Töllinen, joka kertoo, miltä kampanja hakijan näkökulmasta tuntui ja näytti.

kuva5_cmo

Tavoitteena uusi CMO ja brändimielikuvaan vaikuttaminen

#BaronaCMO-kampanjan tärkein tavoite oli tietenkin löytää paras mahdollinen henkilö uuden Chief Marketing Officerin rooliin. 

Usein vastaavat positiot täytetään kaikessa hiljaisuudessa suorahaun menetelmin. Baronan toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen halusi kuitenkin tuoda avoimuuden osaksi prosessin kaikkia vaiheita.

“Tavoitteena oli CMO-position täyttämisen ohella vahvistaa koko Baronan tunnettuutta sekä brändiä modernin rekrytoinnin asiantuntijana. Halusimme puhutella laajempaa yleisöä kuin vain CMO:n paikasta kiinnostuneita markkinointiosaajia”, Vanhala-Harmanen kertoo.

Poikkeuksellisen avoimella rekryprosessilla Vanhala-Harmanen halusi myös tuulettaa henkilöstöpalvelualaan liittyviä mielikuvia. Myös uuden Chief Marketing Officerin rooliin liittyy olennaisena osana Baronan ja koko alan puolesta tehtävä brändityö. Avoin rekrykampanja oli tavallaan esimakua siitä, millä mentaliteetilla Barona tulevaisuudessa haluaa viestiä sidosryhmiensä kanssa.

Ratkaisuna avoimuus ja luotto uteliaisuuteen

Kampanjan kodiksi rakensimme #BaronaCMO-sivuston, jossa esiteltiin CMO:n työnkuva sekä vastattiin Q&A-sivulla tärkeimpiin kysymyksiin.

Kampanjasivulta löytyvällä videolla toimitusjohtaja Vanhala-Harmanen kertoi suorasanaisesti CMO-rekryn taustoista sekä uuteen markkinointijohtajaan kohdistuvista odotuksista. Myös tulevan CMO:n lähimmät kollegat pääsivät videoilla kertomaan tunnoistaan ja odotuksistaan.

Kampanjasivuston kautta pestistä kiinnostuneet pääsivät myös ilmoittautumaan Ask Me Anything-, eli AMA-webinaariin, jossa he voivat esittää mitä tahansa tehtävään tai Baronaan liittyviä kysymyksiä Vanhala-Harmaselle. 

Yksi kampanjan keskeisistä ideoista luotti suomalaisten markkinointiväen uteliaisuuteen: 100 Baronan mielestä ansioitunutta suomalaista markkinoinnin tekijää löysi #BaronaCMO-kampanjasivustolle omaa nimeään googlettamalla.

“Mielestämme suomalainen markkinointiosaaminen ansaitsee enemmän tunnustusta, ja tämä oli tapamme nostaa hattua koville markkinoinnin saavutuksille ja tekijöille”, Vanhala-Harmanen kertoo.

Baronan valitsemat henkilöt nähtiin paitsi tunnustuksen arvoisina osaajina, myös potentiaalisina #BaronaCMO:n saappaiden täyttäjinä. 

Kampanja luotti sosiaalisten verkostojen voimaan oikean yleisön tavoittamisessa ja sopivien hakijoiden houkuttelemisessa. Tavoittavuutta tuettiin sosiaalisen median mainonnalla.

Kampanjasivuston lisäksi hakuilmoitus julkaistiin mm. Oikotiellä ja muilla keskeisillä hakusivustoilla.

kuva1_cmo
kuva4_cmo

Tulokset ylittivät odotukset

“Kampanjan tulokset ylittivät odotuksemme kirkkaasti”, Minna Vanhala-Harmanen tunnustaa.

“Erinomaisia hakijoita kertyi niin paljon, että jouduimme kiristämään alkuperäisiä hakukriteereitämme kesken kampanjan – ihan jokaista raamit täyttävää kandidaattia emme kuitenkaan olisi voineet haastatella henkilökohtaisesti.”

“Ja mikä tärkeintä, löysimme tehtävään ja joukkoomme erinomaisesti sopivan uuden CMO:n, joka aloittaa baronalaisena jo muutaman viikon kuluttua”, Vanhala-Harmanen iloitsee.

Onnistuneen rekrytoinnin ohella Vanhala-Harmanen on tyytyväinen myös kampanjan markkinoinnillisiin tuloksiin. Etenkin #BaronaCMO-rekryn – ja erityisesti Googlaa itsesi -mainoskampanjan – nousu koko markkinointialan puheenaiheeksi yllätti positiivisesti. 

Vanhala-Harmanen kertoo saaneensa runsaasti palautetta, jossa kampanjan on kiitelty vaikuttaneen positiivisesti mielikuviin Baronasta. Myös sulavasti edennyt rekrytointiprosessi keräsi kehuja hakijoilta.

 

#BaronaCMO-kampanja suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä markkinointitoimisto Advance B2B:n kanssa. Vanhala-Harmanen kiittelee saumatonta yhteistyötä, jossa Baronan rekrytointiosaaminen sai rinnalleen vahvaa markkinointinäkemystä.

“Toivoimme markkinointikumppanilta nimenomaan uusia ideoita rekrymarkkinointiin, ja niitä todella saimme”, Vanhala-Harmanen kertaa.

“Olen erittäin tyytyväinen paitsi tuloksiin, myös yhteistyömme sujuvuuteen”, hän summaa.

Kampanjan toteutuksessa olivat Baronan ja Advance B2B:n lisäksi kampanjasivuston rakentamiseen osallistunut Matter Agency sekä RecRight, jonka rekrytointialustaa hyödynnettiin työhakemusten vastaanottoon.

baronaCMO-kooste
kuva2_cmo

TULOKSET NUMEROINA

  • Yksi rekrytoitu #BaronaCMO ❤️
  • 73 poikkeuksellisen kovatasoista hakijaa, joista 15 kutsuttiin haastatteluun asti
  • Sosiaalisen median kanavissa ja kampanjasivustolla julkaistua Minna Vanhala-Harmasen videota katsottiin eri kanavissa yhteensä yli 37 000 kertaa
  • Kampanjasivustolle kertyi kaikkiaan 7 616 sivunäyttöä, joista valtaosa (57 %) tuli sosiaalisen median kautta
  • Kampanja sai runsaasti positiivista huomiota sosiaalisessa mediassa mm. erilaisissa markkinointiin liittyvissä ryhmissä
  • Googlaa itsesi -kampanjan mainokset keräsivät yli 5 500 näyttöä ja 637 klikkiä, joiden mediakustannukset olivat yhteensä vain 260 euroa.
  • Aiheesta M&M:n verkkosivustolla julkaistu artikkeli viihtyi useita päiviä sivuston luetuimpien uutisten listalla

TUTUSTU #BARONACMO-KAMPANJASIVUSTOON

Barona

Barona on pohjoismainen henkilöstöalan yritys, joka tekee jatkuvasti työtä kehittääkseen työelämää paremmaksi. Etsimme vuosittain työpaikan yli 30 000 ihmiselle ja haluamme olla rohkaisemassa yrityksiä huomaamaan sen tärkeimmän menestystekijän: ihmisen.

Toimintaamme ohjaa rohkeus, vastuullisuus, vapaus ja yhdessä tekeminen. Toimimme kansainvälisesti 10 maassa ja Suomessa yli 30 paikkakunnalla. Yli 700 asiantuntijan ja HR-ammattilaisen voimin palvelemme muun muassa rekrytoinnissa, työnantajamielikuvan kehittämisessä, henkilöstövuokrauksessa ja työkykyjohtamisessa sekä ulkoistusratkaisuissa. Asioidessasi kanssamme, asioit aina oman toimialasi henkilöstöratkaisuihin erikoistuneen henkilön kanssa. Baronan liikevaihto oli vuonna 2018 364 M€.

Lue lisää: Barona.fi