Mikä on tehtävän hakuaika?

#BaronaCMO-haku on päättynyt 4.8.2019 - kiitos kaikille kiinnostusta osoittaneille ja ilmoitusta jakaneille!

 

Keneltä voin kysyä lisätietoja?

Minna Vanhala-Harmanen vastaa kysymyksiin. Voit lähettää mailia milloin vain minna.vanhala-harmanen@barona.fi ja täydennämme meille esitettyjen kysymysten perusteella mm. tätä sivua. 

Sinullakin on varmasti kiikarissa kesäloma. Minnalla myös. Tästä johtuen olemme rajanneet puhelinajat seuraavasti: 

27.6. 12:00-16:00 
5.7. 12:00-16:00

Tällöin voit soitella Minnalle numeroon +358 40 051 1786

barona_building-illu_final_02

Mitkä ovat haettavan henkilön tärkeimpiä luonteenpiirteitä?

  1. Hyvätyyppiys. Ok. tämä ei ole sana, mutta pääsit varmaan jyvälle. Kunnioitus, luottamus ja ilo ovat hyvä lähtökohta työssä.
  2. Rohkeus. Baronan CMO ei pelkää kommunikoida visiotaan ja hallitsee rakentavan konfliktin taidon.
  3. Sinnikkyys ja kärsivällisyys. Muutos vaatii innostavaa jankuttamista, ja on tärkeää tietää milloin puskea ja milloin antaa ajatusten muhia.

 

Minkälainen tausta CMO:lla voisi ihannetilanteessa olla?

Tärkeintä on, että tehtävään valittavalla henkilöllä on monipuolista näkemystä ja kokemusta vastaavista punnerruksista, sekä roppakaupalla liiketoimintaymmärrystä.

Tehtävä ei sovellu junior-tason tekijälle, vaan etsimme nimenomaan kokenutta ammattilaista, jolla olisi mielellään kokemusta myös kansainvälisestä markkinoinnista. Tehtävässä on paljon hyötyä erityisesti, jos on aiempaa kokemusta matriisijohtamisesta.

 

Mikä on baronan tulevaisuuden visio keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä? 

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Keskipitkällä aikavälillä meidän on tärkeää vakiinnuttaa positiomme työmarkkinoiden yhdistävänä voimana. Yritykset painivat hyvin nopeasti vaihtelevien suhdanteiden ehdoilla, ja meidän tehtävämme on olla yritysten kasvun kiihdyttäjiä ja muutoksen mahdollistajia. Kasvun myötä pystymme tarjoamaan yksilöille hienoja uramahdollisuuksia elämän kaikissa vaiheissa. Pitkällä aikavälillä teemme tämän saman kansainvälisessä kontekstissa. Olemme jo nyt kansainvälinen yritys, ja toimimme aktiivisesti kansainvälistymisen edistämiseksi. Vahvaan ja vakiintuneeseen kv-positioon on kuitenkin vielä matkaa. 

 

Mitä tavoitteita ja mittareita cmo:lle asetetaan?

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Tärkein tavoite on mielikuvan kehittyminen. Siihen liittyy varmasti paljon mittareita, jotka tulevat tätä ennen. Seurauksena ja tuloksena odotamme parempaa työnhakija-, työntekijä- ja asiakaskokemusta.

 

MiNNA - mikä on sinun mielestäsi parasta baronalla työskentelyssä?

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 26.6.2019)

Parasta on kehittyvä, yhteiskunnallisesti merkittävä toimiala, jossa saa rakentaa yksilöille parempaa työelämää ja varmistaa yritysten mahdollisuudet kasvaa. Työkaverit suhtautuvat tekemiseen yhtä intohimoisesti kuin minä, jolloin tiiminä saamme paljon hyvää aikaiseksi.
 

miksi minun kannattaa valita juuri barona - eli miten barona erottautuu muista alan yrityksistä? 

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Olemme Suomen johtava, oman alamme toimija. Tämä antaa meille sekä mahdollisuuden että vastuun muokata koko alan mielikuvaa. Meillä pääsee todella vaikuttamaan maailmaan. Tekemisemme on sekä laajaa että syvää. Syvää siinä mielessä, että Barona muodostuu eri aloihin erikoistuneista yksiköistä, jotka kukin toimivat hyvin syvällä omassa markkinassaan. Laajaa taas siinä mielessä, että Barona-brändi yhdistää tätä hyvin laaja-alaisesti toimivaa kokonaisuutta, ja toimiii sen yhteisenä nimittäjänä ja sateenvarjona. 
 
kuva3_cmo

Onko CMO:lla omia alaisia? 

(Päivitetty meille esitettyjen kysymysten perusteella 26.6.2019)

Tarkoitus on miettiä organisoitumista yhdessä ja tämä on yksi asia, johon odotamme näkemystäsi. Nykymallissa markkinointijohtajan alaisuudessa toimii yksi henkilö, ja kaikki muut markkinointia tekevät henkilöt toimivat matriisissa. 

Barona koostuu 15:sta eri aloihin ja/tai palveluihin erikoistuneista liiketoimintayksiköstä, joista kukin vastaa itse oman yksikkönsä markkinoinnista ja sen resursoinnista. Nämä liiketoimintayksiköt ovat kukin erikoistuneet palvelemaan tietyn toimialan tai toiminteen asiakkaita näiden erilaisissa henkilöstötarpeissa. 

CMO on tulossa näitä toimintoja yhdistävään rooliin, sillä yhteinen brändi yhdistää meitä kaikkia ja hyvä mielkuva on jokaisen liiketoimintayksikön intressi.

 

KEiden kanssa CMO tulee työskentelemään?

(Päivitetty meille esitettyjen kysymysten perusteella 27.6.2019)

Valittava CMO tulee toimimaan suoraan toimitusjohtajan alaisuudessa.

Lähimpiä kollegoita: 

  • Jatkossa vahvemmin inbound markkinointiin keskittyvä, nykyinen markkinointijohtajamme Tuomas Haapsaari, 
  • Monitaituri  ja Barona Luova liiketoimintayksikön veturi Jaana Kaarela, joka on yhdessä baronalaisten markkinointiosaajien kanssa paiskinut töitä Baronan brändin parissa luoden vankkaa pohjaa jatkokehitykselle,
  • Myyntijohtaja Alpo Arasmo, joka vastaa poikkiliiketoimintaisesta myynnin kehityksestä ja johtamisesta
  • M&A ja teknologiakehityksestä vastaava strategiataituri Heikki Raulo, 
  • Eri liiketoimintayksiköissä toimivat mahtavat markkinoinnin business partnerit sekä
  • Eri liiketoimintayksiköiden liiketoiminnan ja myynnin johtajat.  

 

onko vastaavassa positiossa muita henkilöitä?

(Lisätty meille esitettyjen kysymysten pohjalta 26.6.2019)

Ei ole.

 

millainen markkinoinnin kulttuuri baronalla on - onko markkinointi ollut aktiivisesti johtoryhmän agendalla pohdittavana?

(Lisätty meille esitettyjen kysymysten pohjalta 2.7.2019)

Pohdimme asioita hyvinkin aktiivisesti. Markkinointi on Baronassa noussut selkeämmin agendalle viimeisen viiden vuoden aikana. Olemme tosiaan keskustelleet aiheesta paljonkin, ja olemme myös panostaneet markkinointiin jatkuvasti enemmän. Emme kuitenkaan ole keskustelemisesta huolimatta löytäneet vielä kristallinkirkasta suuntaa ja meille sopivaa ratkaisua. Siksi haemme nyt näkemyksellistä CMO:ta joukkoomme, joka auttaa meidät pohtimisesta tekemiseen. 

mitä tarkoitetaan sillä, että henkilön tehtävä on toimia tulkkina organisaation ja sen sidosryhmien välillä?

Ajamme takaa asiakaslähtöistä ajattelua. Toivomme vähintään perusymmärrystä palvelumuotoilullisista menetelmistä ja ajattelusta. Haluamme kehittää toimintaa asiakkaista, hakijoista ja työntekijöistä lähtöisin - emme organisoitumisen tai sisäisten prosessien kautta. 

 

minkä yhden asian ratkaiseminen edistäisi merkittävästi baronan ja työelämän parempaa kohtaamista? 

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Ratkaisujen muotoileminen asiakaslähtöisesti ja yksinkertaisella tavalla. Osaamme jo ratkaista valtaosan kysymyksessä mainituista kohtaantohaasteista. Erilaisia ratkaisuja, palveluita ja alakohtaisia räätälöintejä niistä on niin valtava määrä, että emme ole kovin hyviä kommunikoimaan niistä selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla sidosryhmillemme. 

 

Miksi mielestänne barona ei ole tällä hetkellä tarpeeksi tunnettu ja millä aikajänteellä odotatte merkittävää kehitystä?

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Tutkimusten mukaan Barona on nimenä hyvinkin tunnettu Suomessa. Haasteemme on se, että mistä meidät tunnetaan, on rajoittunut. Suurin osa sidosryhmistämme tuntee vain jonkin osan toiminnastamme - mielikuva yhdistyy esim. yksittäiseen toimialaan tai palveluun. Tähän haluamme löytää ratkaisuja uuden CMO:n johdolla. Odotamme toki, että jo esim. 18kk aikajänteellä meillä on konkreettista palautetta siitä, että sidosryhmämme näkevät meidät kokonaisvaltaisemmin ja entistä positiivisemmin - mutta realistista mielestämme on odottaa, että mielikuva laajempana kokonaisuutena on merkittävästi kehittynyt seuraavan kolmen vuoden aikajänteellä. 

 

mitkä ovat henkilöstöpalvelualan toimintaympäristön merkittävimmät muutokset lyhyellä aikajänteellä, joihin baronan on sopeuduttava - tai joita barona itse haluaa vauhdittaa muutoksen voimana?

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Käynnissä oleva, digitalisaation kiihdyttämä, työn murros näkyy moninaisesti: Meillä on rinnakkain osaajapulaa ja työttömyyttä. Toisaalla jahdataan yksittäisiä osaajia kaikin keinoin - toisaalla taasen digitalisaatio syö erityisesti keskipalkkaista työtä ja työpaikkoja katoaa. Tästä kumpuaa työmarkkinan polarisoitumista ja työmarkkina-asetelmien eriytymistä. Elämme niin erilaisissa todellisuuksissa, että yhteinen ymmärrys työn luonteesta ja merkityksestä katoaa. Tutkimusten mukaan jopa miljoona suomalaista on tilanteessa, jossa heidän tulisi päivittää osaamistaan pitääkseen yllä työmarkkina-arvoaan. Meillä ja koko alallamme on iso paikka ja rooli olla vastuullinen kumppani ja ottaa roolimme työntekijöiden kouluttajana ja seuraavalle urapolulle ohjaajana. 

 

Minkälainen rekrytointiprosessi on?

  • Hakuaika päättyy 4.8.
  • Hakemuksia käydään läpi sitä mukaa kun niitä tulee. 
  • Minna tapaa henkilökohtaisesti kandidaatteja viikolla 32.
  • Viikolla 33 järjestetään kandidaattien ja johtoryhmän väliset tapaamiset
  • Etenemme rivakasti, sillä tavoitteenamme on edetä päätökseen elo-syyskuun vaihteessa. 
  • Rekrytointiprofiilin mukaisia henkilöitä tuskin liikkuu sankoin joukoin vapaalla jalalla. Selvää on se, että aloittaminen tapahtuu käytännön realitieettien mukaan sopivassa ajankohdassa. 

MIKSEI TEHTÄVÄä hoideta ns. suorahakuna?

On totta, että tämän tyyppiset haut hoidetaan usein suorahakuun erikoistuneiden toimistojen kautta, eikä niitä ilmoitella julkisesti. Haluamme toimia läpinäkyvästi ja siksi päädyimme avoimeen hakuprosessiin.

 

Millaiset kumppanimallit baronalla on ja kuinka paljon tuleva cmo voi vaikuttaa näihin asioihin?

Baronalla on olemassa olevia kumppaneita, ja esimerkiksi erilaisten rekrytointimedioiden kanssa meillä on pitkiä yhteistyösuhteita. Olemme avoimia ajatuksillesi näissä asioissa ja haluammekin kuulla näkemyksesi ja ajatuksesi kumppaniverkostojen kehittämisen suhteen. 

 

ONKO MARKKINOINTIVIESTINNÄN TOIMENPITEET MÄÄRITELTY BARONASSA PITKÄLLE TULEVAAN VAI PÄÄSEEKÖ AIDOSTI TEKEMÄÄN UUTTA? 

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 27.6.2019)

Työskentelemme nopean toiminnan ja tekemisen alalla, jolloin pitkälle tehdyt, tarkat ja lukkoon lyödyt suunnitelmat eivät ole meidän juttumme. Sen sijaan haluamme satsata yhteisen suunnan löytämiseen, jotta voimme sen jälkeen toimia sprinttimäisesti taival kerrallaan. Kun organisaatiossamme löytyy yhteinen suunta ja iso tavoite, niin silloin myös tapahtuu. Eli vakuuttamalla päätöksentekijämme, saat varmasti mahdollisuuden vaikuttaa. Siksi etsimme henkilöä, joka häikäisee meidät näkemyksellisyydellään ja auttaa luomaan meille yhteisen suunnan, jota kohti lähdemme yhdessä rymistelemään.

kuva2_cmo

miten baronassa nähdään markkinoinnin rooli?

Barona muodostuu useista, itsenäisesti toimivista eri alojen henkilöstöratkaisuhin erikoistuneista liiketoimintayksiköistä. Näitä läpäisevät tietyt yhteiset prosessit sekä toimintamallit, ja kaikkia meitä yhdistää yhteinen arvomaailma, tavoite ja brändi. Markkinointia tapahtuu sekä näiden yksiköiden sisällä että keskitetysti. Liiketoimintayksiköiden asiakaskunnat ovat hyvin erilaisia, ja tästä johtuen myös markkinoinnin rooli ja tehtävä on yksiköissä vaihtelevaa. Koko Baronan näkökulmasta tarkasteltuna markkinoinnin rooli on keskeinen, sillä yhteinen brändimme pukee sanoiksi sen, mitä olemme yhdessä. 

 

Miksi työpaikkailmoituksessa puhutaan kaupallisesta näkemyksestä markkinoinnillisen näkemyksen sijaan?

Haluamme painottaa tällä sitä, että etsimme henkilöä, joka näkee suoran yhteyden liiketoimintatavoitteiden saavuttamisen ja markkinoinnillisen tekemisen välillä. Liiketoiminnalliset tavoitteet, myynti, markkinointi, rekrytointi... nämä eivät ole profiiliin soveltuvalle henkilölle irrallisia asioita, vaan ne ovat selkeä kokonaisuus, jossa tulokset ovat seurausta tavoitteellisesta tekemisestä.

 

minkä oletatte olevan suurin haaste muutoksen onnistumisessa? 

(Kysymys lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 2.7.2019)

Yksinkertaistaminen, yksinkertaistaminen, yksinkertaistaminen. Omasta mielestämme suurin haaste on yksinkertaistaa tämä erittäin monimuotoinen tarjoama sellaiseen muotoon, että sitä on helppo käyttää. Asiakkaitamme ovat toisaalta yritykset, jotka ostavat palveluitamme. Toisaalta työnhakijat, jotka etsivät uutta uraa kauttamme. Työntekijät, jotka työskentelevät meillä - ja enenevissä määrin myös yhteiskunta laajemmin, sillä meillä on myös tärkeä ja vastuullisuutta vaativa rooli esimerkiksi työttömyyden vähentämisessä. Jokaisessa toimeksiannossamme on siis vähintään kaksi sidosryhmää, joita palvelemme. 

kuva4_cmo

Miten barona suhtautuu etätyöhön?

(Vastaus on lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 26.6.2019)

Positiivisesti. Toimenkuva on kuitenkin luonteeltaan muutosjohtamista, jota on vaikeaa tehdä etänä, joten säännöllinen läsnäolo on mielestämme must. 

 

voiko työvälineet valita itse?

(Vastaus on lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 26.6.2019)

Työvälineet merkitsevät eri ihmisille eri asioita, joten kysymykseen on haastavaa vastata kaikkia tyydyttävällä tavalla. Keskisuureksi yritykseksi päätelaitepolitiikkamme on mielestämme joustava - joskaan ei ilman rajoja. Markkinoinnissa moni työskentelee mieluummin Mac laitteilla - toiset taas preferoivat PC-maailmaa. Markkinoinnissa lähes kaikki työskentelevät Adobe-ohjelmistoja hyödyntäen ja markkinoinnin ohjausjärjestelmänä meillä on Hubspot. 

 

Millaisia työpaikkaetuja Baronalla on?

(Vastaus on lisätty meille esitettyjen kysymysten perusteella 26.6.2019)

Liikunta- ja lounasetu, puhelinetu, kattava työterveyshuolto. Mahdollisuus autoetuun ja autotallipaikkaan.

 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Katso täältä, mitä toimitusjohtajamme Minna vastasi 2.7. pidetyssä AMA (Ask Me Anything) webinaarissa meille esitettyihin kysymyksiin.